NR 356
Posted Saturday, 2 July 2011 ♥ 4:31 am ♥ 0 say Hello(s)
DEAR : WAN NUR AMIRAH

 “Kenapa Allah bagi kita sakit sedangkan Dia Maha Berkuasa dan Maha Penyayang. kenapa Dia memilih untuk memberi kesakitan dan kecacatan pada sesetengah hambaNya, walhal sesetengah yang lain dikurniakan tubuh badan yang sihat, tanpa cacat cela sedikit pun. bukankah Dia Maha Adil?” 


“tidak akan Allah ciptakan sesuatu tanpa seribu satu hikmah yang terselindung di sebalik ciptaanNya itu. jika Allah tidak mencipta penyakit, maka berhentilah dunia ini.


” Allah mencipta penyakit adalah untuk membuktikan kekuasaanNya. Dia ingin hamba-hambaNya sentiasa mengingati Dia sebagai pencipta Yang Maha Agung (Al-Khalik) setiap detik, seperti denyutan jantung kita. selagi mana jantung kita tidak berhenti berdenyut, selagi itulah kita harus mengingati dan mentaatiNya. supaya kita sebagai makhluk yang kerdil ini tidak alpa, tidak merasa angkuh dengan nikmat-nikmat Allah dan sentiasa meminta dan menadah tangan memohon pertolongan dari Tuhan sekalian alam. jadi, bukankah sakit itu suatu nikmat yang besar? nikmat yang Allah kurniakan kepada kita agar kita sentiasa dekat denganNya?”




_____________________________________________________________________________________________________________________________


Wan,
Nak tahu apa dua nikmat yg manusia selalu tertipu ? Dua benda tuh KESIHATAN dan MASA LAPANG. Wan , nak jadi org yg sabar tuh susah , apatah lagi zman sekarang manusia mmg terkenal dengan sikap tak sabar termasuk kak nyna. Tapi satu hal kita kena tahu , Allah itu tabik dengan org yg sabar. Begitu daif nya kita sampaikan Allah mahu tabik dengan kita , bukn berasa diri bangga tapi terasa diri ini kerdil kerna yg maha kuasa juga tutut bangga dengan kita. Nauzubillah , sentiasa mengucap inna ilaihi rajiun dari situ Wan and org sekitar wan dah dapat satu keberkatan sebab sedekah keberkatan dkt org sakit ;')


Wan
Allah itu bagi kita sakit sebab nak menguji kekuatan kita , nak tgok kita sanggup atau tidak tempuh dugaan dari Dia , Dia nak tgok sama ada kita bersyukur , terima dengan hati yg ikhlas atau sebaliknya dengan kurniaan yg Dia bagi. Banyak nikmat yg kita dapat wan dekat atas muka bumi ni , kita punya mata. Dapat melihat keajaiban dunia. Kita punya kaki untuk berjalan ke tempat yg kita nak melainkan ke tempat yg tidak baik. Nikmat tangan , dpat bergerak berbuat perkara asas. Nikmat mulut untuk ucap syukur kepadaNYA , dapat makan sampai kenyang. SEMUA tuh percuma wan , PERCUMA ! Kita tak payah bayar 


Wan, 
Kak nyna pegang satu prinsip dalam diri Kak Nyna. Biar tak kaya , biar tak mewah dan biar tak berharta asal kita dpat bahagia pun dah cukup wan. Biar kita sakit , tapi kalau kita sanggup tempuh InsyaAllah sihat itu menanti kita (: kenapa kak nyna ckp mcm ni ? Sebab kak nyna pernah rasa sakit tuh mcm mana. Jadi seseorg yg kuat bukan mudah tapi kalau usaha tuh tak putus kita pasti boleh. 


Wan,
Biar kita sakit semasa muda. Bila dah semakin besar kita tahu kita kena lebih berhati hati menjaga kesihatan. Sesetengah orang guna duit belanja beribu ringgit nak sembuhkan penyakit tapi mcm mana dengan org yg tak punya duit ? Takkan diorg nak kena pinjam along or org lain ? Tak diorang ada satu bnda mewah yg boleh diorg guna bila diorg pinta sesuatu , nak tahu ? DOA ! Yee doa , doa itu mujarab. Solat , walaupun kak nyna bukn lah seorg hamba DIA yg selalu patuh kepada perintahNya ;')





Wan
Kak nyna tak tahu kenapa kak nyna taip mcm ni walhal kak nyna bukan lah org baik atau org yg alim nak cakap bnda ni semua. Bnda ni spontan dari kak nyna , bila duduk sorg sorg kak nyna terfikir apa yg nenek , ayah and abi cakap. Rasa rendah diri tuh ada dlm diri , syaitan tu merata rata wan , bukn kita yg nak tapi ... fikir sendiri , kak nyna pernah rasa sakit , smpai sekarang kak nyna rasa bnda tuh. Nmpak mcm kak nyna ok ? Ramai cakp mcm tuh , tak semestinya kita senyum , gelak kuat kuat bermakna kita sihat. Tak tak tak bnda tuh salah , kita cuma taknak orang rasa kita ni org yg tak boleh dibuat kawan atau org yg menyusahkan. 


Rasa hormat dekat kawan tuh sangat tinggi walaupun kawan kawan tuh kadang kadang tak suka kita , Harap wan baca , post ni takda lah seindah bahasa post mcm org lain tapi sekadar utk wan tahu ;') kita kuat untuk tenpuh dugaan dari yg maha SATU ! Ya Allah 


Is at Hospital Serdang , medical check-up


SuperNyna


Me
My name is NynaRoslan, 18 yrs old, Kbye.



Kisah Silam